braziliegroep2010.reismee.nl

De schommelhaak

Tijdens onze werkvakantie van 2009 waren we druk bezig met het verfraaien en repareren van de huisjes op de sitio. Dit in verband met het naderende feest voor het 18 jarig bestaan van de sitio. Extra aandacht kreeg de keuken van het paviljoen. Hiervoor werd een uitbouw gemaakt. Deze gaat ons onderdak bieden tijdens de toch vaak vrij koele avonden. Ook werd ons gevraagd het speeltoestel weer tot leven te wekken. Het was behoorlijk in verval geraakt. We gingen met een aantal van onze groep aan het werk en het resultaat mocht er weer zijn. Tot slot werd besloten de 3 schommels weer in ere te herstellen. Celso en ondergetekende gingen naar de ijzerzaak in het dorp. Hoe leg je in het Portugees uit dat je 6 schommelhaken nodig hebt? Stukje papier en op de toonbank met je timmermanspot- lood uittekenen. Er komt in het geheel geen blijk van herkenning. Ook mijn trouwe steun en toeverlaat Celso houdt zich angstvallig stil.

'Nee die dingen hebben we hier niet'. Dan proberen we het maar in Bicas, stad verderop. Daar is een veel grotere ijzerzaak. In de 'Gol', dat is de Braziliaanse VW-Golf van de sitio, naar Bicas. In de ijzerzaak daar herhaalt zich de geschiedenis zoals in Pequeri. Ook hier geen enkele blijk van herkenning. Dan besluiten we maar hangmathaken te kopen. Deze lijken vrij aardig op schommelhaken. Blij met de oplossing terug naar de sitio en we gaan aan het werk.

Zodra één schommel helemaal klaar is wordt die direct ingepikt en gaan de kinderen aan het schommelen. Je moet heel goed opletten dat je niet in gedachten een stap opzij zet. De andere 2 volgen snel. De kinderen schommelen naar hartelust. Mij bekruipt een onrustig gevoel, als dat maar goed gaat! De volgende middag zet ik een ladder tegen de bovenbalk en inspecteer de haken. Mijn bange vermoeden wordt werkelijkheid. De haken zijn allemaal bijna geheel doorgesleten. Van betonijzer ga ik haken buigen en dezen worden in de bovenbalk aangebracht. De haken gaan mee tot aan ons vertrek naar Nederland. Weer terug in Nederland houdt de schommelhaak mij nog steeds bezig. Wanneer ik door Gouda loop of fiets kijk ik naar alle schommelconstructies van de speelterreintjes. Eindelijk na maanden vind ik de juiste 'schommelophanging'. Achterhaal de naam en adres van de leverancier en bestellen maar.

Na 2 weken wordt bij ons thuis een behoorlijk zwaar doosje bezorgd.

Ze zijn er! Maar schrik niet ze wegen bij elkaar 9 kilo. Samen met mijn gereedschap en trafo kom ik al aan 19 kilo extra bagage. Op de foto kunt u hem zien, deze constructie zal beslist langer meegaan.

Cees Koop.

Reacties

Reacties

thea

Leuk verhaal, Cees! Krijg je zin van om aan de slag te gaan!

Ria Tukker

Cees geen zorgen ik ben niet van plan veel mee te nemen dus het kan bij mijn kilogrammen en dan aan de slag , je weet ik hou van klussen,doen en niet zeuren Ria

Ans Noordwijk - Bakker

Broertje jou kennende weet ik dat je niet gauw tevreden bent, dus blijf je naar oplossingen zoeken! En wat het gewicht aangaat zag ik dat dat ook al opgelost is. In gedachten reis ik met jullie mee straks. HEEL VEEL SUCCES, jullie allemaal! groetjes vanuit spanje.

Kurt

Dag Cees,

Waar heb je die schommelhaken gevonden? Naam product? Bedrijf? Zou er best ook zo'n willen aanschaffen.

Bedankt.

Cees Koop

Hallo Kurt, leuk dat je belangstelling hebt. Ik heb ze gekocht bij Zandbergen in Oudewater, maar de eigenlijke leverancier is Wico Comfa in Aalsmeer, Oosteinderweg 138, tel. 0297 - 324920. Ze waren niet goedkoop maar wel heel degelijk! Ze heten Schommelophanging zincrolyte, nr. H 023.

kurt

Dank je voor je snelle en duidelijke antwoord. Zeer tof! Ik ga op zoek. Bedankt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!