braziliegroep2010.reismee.nl

Bloedige politie-actie in Brazilië

Bloedige politie-actie in Brazilië

Politie tijdens de actie tegen drugshandelaren in Rio

In Rio de Janeiro heeft de politie bij een inval in en sloppenwijk zeker dertien mensen gedood. De agenten voeren al vier dagen een bloedige veldslag met drugshandelaren in de wijk, die er tot nu toe de macht hadden.

Bij de strijd zijn in totaal 21 mensen omgekomen. Volgens een woordvoerder is het niet duidelijk of alle doden ook leden zijn van een drugskartel. Nabestaanden zeggen dat er ook onschuldige burgers zijn gedood.

De autoriteiten in Brazilië proberen Rio de Janeiro veiliger te maken in aanloop naar het WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016. Vier dagen geleden kwam het tot een geweldsuitbarsting.

Barricades

De politie heeft zo'n 17.500 mensen ingezet om het geweld te beteugelen.

'Wij zijn deze oorlog niet begonnen, we zijn uitgelokt. Maar we zullen wel overwinnen', waarschuwde een politiewoordvoerder.

Drugskartels hebben voertuigen in brand gestoken en barricades opgeworpen op wegen. Tenminste één persoon werd doodgeschoten omdat hij weigerde te stoppen.

Dolf Schelvis

Het is er gewoon levensgevaarlijk. Ik begrijp die acties wel, alleen erg als er onschuldigen worden geraakt.

Jacoline

Pfff, iedereen hier heeft het er over. De mensen zijn bang. Heel de dag worden live-beelden op t.v. uitgezonden. Op straat zie je veel politie en in de lucht helicopters. Bidt voor vrede in deze stad, want hoeveel onschuldige burgers worden hier nu weer slachtoffers van....