braziliegroep2010.reismee.nl

Pedra Lisa

Het is dinsdagochtend, de zon is al stevig aanwezig. We lopen, Siem, Ria B., Thea, Nel, Marijke en Robert Smits, naar de favela Pedra Lisa waar het gelijknamige schooltje ligt. We passeren de gewapende vredespoliie en lopen naar boven. Daar vertelt Robert over het nut van het voetbalveldje, destijds financieel gerealiseerd door Rotterdamse BN' ers.In het schooltje dat aan een pleintje ligt, lopen we naar boven en nemen plaats in de schoolbankjes. Katia, lerares, vertelt over de bijlessen die daar aan inmiddels 130 kinderen worden gegeven. Kinderen kunnen ook hun kleine broertje of zusje meenemen als zedaarop moeten passen. Die kunnen lekker spelen in een speelkamertje. Ze hebben ook een mooi bibliotheekje, keurig op thema geordend. Sinds de vredespolitie er is, willen de kinderen lerares, dokter, enz. worden in plaats van bendeleider of vriendin van de bendeleider. Dan gaan we aan de slag. Op aanwijzing van Katia worden er tekeningen geschetst op de muren die onze andere groep zo mooi blauw heeft geverfd. Alles wordt ingekleurd, hekwerken en deuren ook. We zijn blij dat we dit kunnen doen voor de schitterende werkers met en voor de kinderen uit deze wijk.

Marijke.

conny

130 kinderen voor bijles dat is veel! ik vind het zo lief dat er ook aan is gedacht dat de kinderen ev hun broertje of zusje mee mogen nemen, dat ze op dat moment hun verantwoording voor hen kunnen overdragen en aan zichzelf mogen denken. het schooltje ziet er nu prachtig uit heel uitnodigend goed gedaan allemaal.