braziliegroep2010.reismee.nl

Confrontatie met de straatkinderen

Op maandag 20 septemberis de groep in tweeen gesplitst, de ene helft ging het schooltje Pedra Lisa opknappen door o.a. de buitenmuren van een nieuwe verflaag te voorzien.

De andere helft, Ria v B, Marijke, Siem, Thea en ik , gingen naar favela Manguinhos. Samen met Cassia en Nando (beiden straatwerkers) en een maatschappelijk werkster vertrokken we om 09.00 uur.

Aangekomen op de straten waar de aan crack verslaafde kinderen sliepen, voelde ik een plaatsvervangende schaamte.Hoewel je ongeveer weet wat je gaat aantreffen is de confrontatie schokkend. Hoe is het mogelijk dat kinderen onder deze omstandigheden moeten leven en dat zich nauwelijks iemand om hen bekommert. De menselijke waardigheid is hiet tot een dieptepunt gezonken. De straatwerkers, die de kinderen goed kennen, maakten een praatje met degenen die wakker waren. Je kon zien dat de kinderen blij waren om hen te zien, ze kenden de straatwerkers bij naam. De kinderen zijn heel aanhankelijken de straatwerkers kregen een dikke knuffel. Sommige kinderenwerden voorzichtig wakker gemaakt. Er werd gevraagd wie eriets wilde eten en drinkenen de kinderen die daar wel oor naar hadden gingen mee naar een grote hal onder een spoorlijn. Daar werd een tafel gedekt en er werdbrooden chocomeluitgedeeld.Er werd aan de kinderen gevraagd of ze mee wilden naar Bethania. Bethania is een opvanghuiswaar straatkinderen zich kunnen douchen,schone kleding krijgen eneen warme maaltijd. Maar belangrijker nog, ze krijgen aandacht en het gevoel dat ze wat waard zijn.

Een aantal kinderen koos ervoor om mee te gaan. Wij zijn later ook naar Bethanie gegaan, Er waren vijf jongens van 14 tot 16 jaar, wij waren ook met ons vijven en de jongens stelden voor dat wij hen maar moesten adopteren. Ria van Buerenzei dat dat helaas niet mogelijk was maar dat wij hen zouden meenemen in ons hart.

Na de lunch zijn wij de sloppenwijk verder ingegaan maar omdat vandaag de andere helftvan de groep hetzelfde heeft gezien en meegemaakt gaateen van hen het middaggedeelte vertellen.

Nel

Vanmiddag ging de groep, Marlies, Jopie, Ria T, Cees, Margriet en ik, naar de twee favela´s. Persoonlijk zag ik er erg tegenop, omdat ik wist wat mij te wachten stond. Wat we te zien zouden krijgen. Toch begon de autorit er naar toe met heel veel plezier en zat de stemming er goed in. Misschien wel een camouflage rondop de spanning. De eerste favela die we onder leiding van Pastor Carlos gingen bezoeken was Jacarezinho. Hoe omschrijf je wat je gezien hebt ? Hoe breng je over wat je gevoeld hebt ?Dat is sowieso moeilijk. Iedereen ervaart het anders. Een favela is een andere wereld. Drugsdealers op brommers, open riool, jonge meisjes hangen wat op straat en krotten die opeen gestapeld gebouwd zijn. Je voelt als je er door heen loopt de dreiging. Toch weet je dat dit nog niet het ergste is. Want dan kom je in Manguinhos. Dat is voor mij de hel op aarde. Een crack wijk waar werkelijk iedereen verslaafd is aan crack. Velen liggen gewoon op de grond. In het vuil naast een vuilnisbelt. Waar ook de paarden en varkens zoeken naar eten.

Vandaag hebben we met eigen ogen mogen zien met hoeveel passie en liefde de werkers van REMER deze kinderen opvangt.

Bedankt REMER voor al jullie inzet en doorzettingvermogen.

Vanavond zaten wij weer met elkaar aan tafel. Er werd weer flink gelachen. Want dat is ook onze wereld hier. Emoties en plezier. Het ligt zo dicht bij elkaar.

Cora

conny

vandaag mooi weer in nederland. kinderen komen uit school en gaan buiten spelen, voetballen, meisjes spelen met de barbiepoppen op het gras, er valt een jongetje met zijn fiets, hij huilt en roept om zijn moeder, zij komt aangesneld en troost hem.
ik wist dat jullie vandaag naar de favelas gingen en mede daardoor vallen mij de kinderen hier meer op. wat een schril contrast met wat jullie vandaag beleefd hebben. natuurlijk vallen er hier ook kinderen buiten de boot maar vandaag lijkt het alleen maar dat alle kinderen het zo goed hebben hier.
ik ben trots op jullie en vooral op mijn dochter marlies dat jullie je inzetten om de mensen van remer en de kinderen in rio te helpen
het is ook goed om te horen dat jullie samen plezier kunnen hebben fijn!
groet conny

anja

als ik jullie verslag lees dan weet ik eigenlijk niet wat ik moet zeggen, verschrikkelijk wat mensen elkaar aan doen in de wereld. Fijn dat Help mij leven er is voor deze kinderen en ik ben trots op mijn zussie hoor ( thea )

Marieke

Hoi lieve Nel en de rest van de groep, wat is het mooi wat jullie doen. Leuk om op deze site te kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken.
Nel, ik wil je bedanken voor je lieve kaartje. Ik ga je nog een mailtje sturen, maar moet mama even jouw goede mailadres vragen, want ik heb volgens mij een oud adres. Ik wens jou en de rest van de groep alle goeds daar!
Liefs van je nichtje Marieke uit Arnhem

Monique

Heel veel respect voor jullie...
Veel knuffels voor oma thea van de kleinkinderen Luuk en Tess

marijke jansz

Nel, Ria T. en de anderen, indrukwekkend wat jullie daar meemaken. We kennen de verhalen wel van de tv, maar jullie verslag erover brengt het nog dichterbij.

veel succes met alles wat jullie daar doen,
groeten Marijke

hallo allemaal

hier vanuit de nachtdienst ikazia rotterdam een groet van het hele specialistische team spoedeisende hulp . waar ik vannacht ruim zit op te scheppen over mijn zus en haar vrienden .." ohh en aahhh's in de zusterpost"

wat een verhalen wat een doel en wat een passie ... ontroerend! ieder is het ermee eens....

wij zien hier veel lief en leed, vaak ellende en emoties met een vleugje humor natuurlijk dat helpt altijd (net als bij jullie )

maar we voelen het allemaal : wat we hier aan zorg geven in niet vergelijkbaar met wat aan jullie voorbij gaat... wellicht voor een ieder van jullie met een andere emotie, rilling, walging, boosheid of juist strijdlust en wilskracht om nog meer te willen en mogen doen ....

sturen jullie daarom nog maar een hoop steun vanuit rotterdam met een lieve groet

conny

hallo allemaal jullie zijn nu vast al op de sitio en hebben kennis gemaakt met de kinderen.
marlies de groeten van martie en yt en gerda en wim.

Cees mos

moeilijk te begrypen dat de wereld gewoon doordraaid